Inovačné vzdelávanie: Keď hra lieči
Keď hra lieči
1. časť: Prehĺbenie terapeutického procesu Terapie hrou
2. časť: Integrovanie iných prístupov do modelu Terapie hrou
Akreditovaný program inovačného vzdelávania
Cieľová skupina:
Odborní zamestnanci v školách a v školských zariadeniach. Vzdelávanie poskytujeme aj iným odborníkom z rezortu zdravotníctva i sociálnych vecí bez vydania osvedčenia o inovačnom vzdelávaní.
Ciele:
Cieľom inovačného vzdelávania je prehĺbenie, rozšírenie a inovácia profesijných kompetencií potrebných na výkon odborných terapeutických činností a uplatnenie najnovších poznatkov a skúseností z poradenskej a terapeutickej praxi v Terapii hrou, konkrétne:
- identifikovať vlastné terapeutické méty
- v štruktúre práce s rodičmi uplatniť špecifické aktivity počas vstupného rozhovoru a priebežného hodnotenia terapie a poradenstva
- vedieť použiť špecifické formuláre pre dokumentáciu prípadu
- identifikovať a preskúmať náročné momenty z vlastných skúseností ovplyvňujúce terapeutický proces
- chápať ako vlastná dynamika ovplyvňuje priebeh Terapie hrou
- získať schopnosť identifikovať a používať výskumné zistenia a ich silné stránky a slabiny vo výskume Terapie hrou a využívať tieto na dôkazoch založené údaje na podporu vhodnosti Terapie hrou v komunikácii s rodičmi, učiteľmi, zriaďovateľmi, štátnou správou, vládnymi agentúrami
- poznať dynamiku vzťahovej väzby a komplexnosť traumatickej hry z hľadiska jej jedinečného a osobného významu pre dieťa
- vedieť pre staršie deti, skupiny a rodiny využiť vhodne štruktúrované expresívne aktivity, chápať význam expresívnych aktivít vo vytváraní zmeny v postoji k sebe, okoliu a svetu
- identifikovať prirodzenú liečivú silu prírody z vývinovej a neurobiologickej perspektívy, využitím prirodzeného prírodného prostredia vedieť stimulovať komplexné využívanie zmyslov a senzomotorickú hru
- integrovať prácu s pieskom (Sandtray) do procesu individuálnej Terapie hrou aj Terapie hrou s rodinami a dospievajúcimi, poznať a vhodne do terapeutického procesu implementovať neurobiologické a vývinové aspekty hry s pieskom.
Rozsah vzdelávacieho programu:
60 vyučovacích hodín v rozsahu 8 dní (60 hodín prezenčne). Za absolvovanie každých 50 hodín inovačného vzdelávania v súlade s plánom profesijného rozvoja prináleží zamestnancovi 3 % príplatok za profesijný rozvoj. Maximálny príplatok za inovačné vzdelávanie je 12 %. Podľa § 64 ods. 2 môže pracovník uplatniť príplatok až po skončení adaptačného vzdelávania (vzdelávanie ale môže realizovať aj počas adaptačného).
Cena programu:
600 eur (v cene je lektorné, nájom, organizačné náklady, akreditácia a občerstvenie)
Popis programu:
V oblasti psychologickej starostlivosti má využívanie komplexných, odborných a špecializovaných postupov, ktoré sa opierajú o symbolický charakter hry a jej „komunikačný“ potenciál, už takmer storočnú tradíciu. Jedným z takýchto prístupov je aj nedirektívny prístup známy ako Na dieťa zameraná terapia hrou, ktorý je však často zjednodušene chápaný ako technika nadviazania kontaktu alebo jednoduché riadenie hry dieťaťom. Takýto pohľad na hrovú prácu s deťmi formou Na dieťa zameranej terapie hrou otvára priestor na improvizáciu, pri ktorej nevyhranení a neznalí profesionáli môžu postupovať nesystematicky a neodborne. Ponúkaným inovačným vzdelávaním chceme potvrdiť, že Na dieťa zameraná terapia hrou je účinný, racionálny, systematický a na dôkazoch založený prístup k pomoci a starostlivosti o deti, ktorý vyžaduje odborné znalosti a konkrétne základné aj pokročilé terapeutické a analytické zručnosti.
Keďže tento prístup môže slúžiť nielen na účinné prekonanie problémov úzkostného a fóbického charakteru, vyriešenie agresívneho, vzdorovitého a impulzívneho správania, ale aj na efektívne zvládnutie očakávaných vývinových výziev a nových a nepriaznivých vonkajších podmienok (rozvod, strata, trauma), v súlade s teoretickými poznatkami by nemal byť pre deti a rodičov dostupný až v štádiu viditeľných ťažkostí (klinicky a terapeuticky), ale aj preventívne (poradensky). Práve funkčný poradenský systém zahŕňajúci centrá poradenstva a prevencie, školských psychológov a školských špeciálnych pedagógov, takúto dostupnosť umožňuje v prípade, že disponuje dostatkom kvalifikovaných odborníkov.
Program inovačného vzdelávania je preto zameraný na osvojenie a aplikáciu pokročilých terapeutických postupov do modelu Terapie hrou pre profesionálov pôsobiacich nielen v CPP ale aj priamo v školách a školských zariadeniach sprostredkovaných odborníčkami zo zahraničia Sue Bratton, Maggie Fearn, Linda E. Homeyer.
Účastníci okrem teoretických vedomostí z oblasti neurobiológie a výskumu získajú námety a inšpirácie na prácu s rodičmi, využitie expresívnych techník, prírody a piesku v modely Terapie hrou. Naučia sa identifikovať traumatické aspekty hry a pri svojej práci budú vedieť identifikovať vlastné náročné skúsenosti ako možné prekážky pokroku v Terapii hrou. Zážitkovou formou získajú nielen sebaskúsenosť s rôznymi podnetmi a materiálmi (materiál na expresívne techniky, piesok, príroda), ale v následnej reflexii sa zamerajú aj na potrebné pokročilé terapeutické zručnosti.
Predkladaný vzdelávací program stavia na teórii Carla Rogersa a výskumoch a vedomostiach Dr. Garryho Landretha, Dr. Sue Bratton a Dr. Lindy Homeyer.
Program je rozdelený na 2 časti:
1.časť: Prehĺbenie terapeutického procesu v Terapii hrou
2.časť: Integrovanie iných prístupov do modelu Terapie hrou
Prvá časť programu je zameraná na prehĺbenie terapeutického procesu v Terapii hrou cez osvojenie si pokročilých zručností.
Druhú časť programu tvoria 4 samostatné, špecificky tématicky rozdelené workshopy zamerané na integrovanie rôznych prístupov do Terapie hrou.
- Uzdravenie z následkov interpersonálnej traumy.
- Expresívne techniky pre staršie deti, skupiny a rodiny.
- Terapia hrou v prírode.
- Sandtray – terapia v piesku.
Vzdelávanie je vedené interaktívne, zážitkovo tak, aby si účastníci odniesli praktické metódy a techniky do svojho pracovného, ale aj osobného života.
Obsah vzdelávacieho programu:
Profil absolventa:
Absolvent získa nasledovné profesijné kompetencie:
- kompetencie orientované na klienta (dieťa, adolescent, rodič):
- schopnosť identifikovať individuálne potreby klientov
- schopnosť rozumieť a poskytovať rôzne prístupy v modely terapie hrou podľa individuálnych potrieb klientov
- byť schopný pomáhať deťom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- akceptovať odlišnosti klientov bez predsudkov a stereotypov
- kompetencie orientované na sebarozvoj zamestnanca:
- naučiť sa technikám sebaregulácie, sebareflektovať vlastnú činnosť, plánovať si vlastný rast a ďalšie vzdelávanie
Zoznam odporúčanej literatúry
- DELFOS, M.F. 2018. Pověz mi ... Jak vést profesionální rozhovor s dětmi mezi 4 a 12 lety. 1. vydanie. Praha: Portál, 2018. 200 s. ISBN 978-80-262-1327-7
- ELLIOT, J.-PLACE, M. 1998. Dítě v nesnázích: Prevence, Příčiny, Terapie.1. vydanie. Praha: Grada Publishing spol. s r.o. 2002. 208 s. ISBN 80-247-0182-0
- HOMEYER, L.E. - SWEENEY D.S. 2022. Sandtray Therapy. A Practical Manual. 4. vydanie. London: Routledge 2022. 256 s. ISBN 9781032117553
- HOMEYER, L.E. - BENNETT M.M. 2023. The Guide To Play Therapy Documentation And Parent Consultation. 1. vydanie. London: Routledge 2022. 218 s. ISBN 9781032193427
- GELDARD, K.-GELDARD, D. 2008. Dětská psychoterapie a poradenství. Praha: Portál. 2008. 336 s. ISBN 978-80-73674-76-2
- GREENSPAN, S.I.-GREENSPAN, N.T. 2007. Klinické interview v praxi. Sprievodca vývinom detskej duše. Bio-psycho-sociálny prístup. Trenčín: Vydavateľstvo F, Pro mente sana s.r.o. 2007. 259 s. ISBN-80-88952-27-1
- LANDRETH, G. L. 2012. Play Therapy: The Art of the Relationship. 3rd. edition. New York, NY: Routledge/Taylor & Francis Group. 2012. 422 p. ISBN 978-0-415-88681-9 (hardback)
- OAKLANDER,V. 2003. Třinácté komnaty dětské duše. 1.vydanie. Dobříč: Drvoštep. 2003. 264 s. ISBN 80-903306-0-6
- RAY, D.C. 2011. Advanced play therapy: essential conditions, knowledge, and skills for child practice. New York, NY: Routledge/Taylor & Francis Group. 2011. 326 p. ISBN 978-0-415-88604-8 (hardcover)
- REZKOVÁ,V.- KLEINOVÁ, G. K. 2012. Hra jako lék. Terapie a praxe nedirektivní psychoterapie hrou.1. vydanie. Praha: Pražská pedagogicko-psychologická poradňa, spol. s r.o. 2012. 102 s.
- www stránky Evidence Based Play Therapy https://evidencebasedchildtherapy.com
Lektor a garant programu:
Garantka aj lektorka uvedeného kurzu je Mgr. Zuzana Dubeková spĺňajúca zákonné predpoklady § 55 a 56 zákona 138/2019 s dlhoročnou praxou. Lektorský tím tvoria Sue Bratton, Maggie Fearn, Linda E. Homeyer.
Mgr. Zuzana Dubeková: liečebná pedagogička, psychoterapeutka, zakladateľka PTI inštitútu v SR. Výcvik v Na dieťa zameranej terapii hrou absolvovala na University of North Texas pod vedením Garryho Landretha, výcvik v PCA v PCA Inštitúte Ister. Dlhodobo pracuje s deťmi a ich rodičmi s rôznymi ťažkosťami, už 7 rokov sa pravidelne zúčastňuje medzinárodného stretnutia IPTSG – International Play Therapy Study Group a prináša do SR a ČR prehĺbenia, rozšírenia a inovácie v terapeutických prístupoch ku práci s deťmi.
Sue Bratton, PhD., LPC-S, RPT-STM: emeritná profesorka z University of North Texas a emeritná riaditeľka UNT Centra pre terapiu hrou s viac ako 30-ročnými skúsenosťami ako praktizujúca, výskumníčka a učiteľka. Sue je národne a medzinárodne známa rečníčka a autorka s viac ako 100 publikáciami a viac ako 350 odbornými prezentáciami v oblasti poradenstva pre deti a rodinu, so špecifickým zameraním na terapiu hrou zameranú na dieťa a terapiu vzťahov medzi dieťaťom a rodičom/filiálnu terapiu. Sue je spoluautorkou knihy Child-Parent Relationship Therapy (CPRT): Model filiálnej terapie založenej na dôkazoch, Manuál liečby CPRT a CPRT v akcii, demonštračného videa ilustrujúceho CPRT s adoptívnymi rodinami, ako aj dvoch ďalších súčasné texty, výskum hrou zameranou na dieťa a integratívna terapia hrou. Výskumná agenda Sue sa zameriava na skúmanie účinnosti terapie vzťahov medzi dieťaťom a rodičom, terapie hrou zameranej na dieťa a školskej terapie hrou pre deti a ich rodiny.
Maggie Fearn, SFHEA, MA DAPT, MA HIPPT: zástupkyňa riaditeľa pre akademické záležitosti v Children s Therapy Centre Stewart House, Limerick, Ireland. Viac ako 30 rokov sa venuje hernej praxi, v roku 2009 získala svoj prvý magisterský titul (Vývojová a terapeutická hra) na Swansea University a od roku 2001 pôsobí ako praktikantka na Lesnej škole. Maggie je docentkou na University of South Wales. Praktizuje zážitkovú anatómiu Body & Earth a autentický pohyb, skúma stratégie na podporu vývojového pohybu a zmyslového povedomia počas hry vonku. Maggie absolvovala výcvik hernej terapeutky v Detskom terapeutickom centre v Írsku. Sprostredkúva divokú hru, lesnú školu a terapiu hrou s deťmi a ich rodinami vo Walese a trénuje dospelých v rozvojovej a terapeutickej hre.
Linda E. Homeyer, PhD, LPC-S, RPT-STM: emeritná profesorka profesionálneho poradenstva na Texaskej štátnej univerzite, v súčasnosti pôsobí v poradnom zbore Svetovej asociácie odborníkov na terapiu pieskom (WASTP). Je tiež redaktorkou časopisu World Journal for Sand Therapy Practice a súčasťou ich výskumného tímu na rozvoj kompetencií a osvedčených postupov pre pieskovú terapiu. Okrem toho pôsobí vo výboroch Asociácie pre terapiu hrou a zastupuje ich v predstavenstve Medzinárodného konzorcia asociácií terapie hrou (IC-PTA). Linda učila v štáte Texas takmer 25 rokov - začala s programami terapie hrou a sandtray, vrátane vytvorenia Inštitútu pre terapiu hrou schváleného Asociáciou pre terapiu hrou. Pôsobila niekoľko rokov v správnej rade Asociácie pre terapiu hrou. V roku 2014 bola vymenovaná za emeritnú riaditeľku a v roku 2013 získala cenu za celoživotné dielo. V rokoch 2014 až 2020 viedla poradenské centrum Door of Hope, kde poskytovala terapiu hrou, rodinnú terapiu a supervíziu. Linda mala predtým súkromnú prax v San Marcos v Texase. Vyučovala terapiu hrou a pieskovú terapiu v Južnej Afrike, Austrálii, Mexiku, Kanade, Veľkej Británii, Írsku, Taiwane, Dánsku, Libanone, Jordánsku, Turecku, Taliansku, Číne a aj na výletnej lodi. Medzi jej publikácie patrí Advanced Sandtray Therapy: Digging Deeper into Clinical Practice (s Marshallom Lylesom); Sandtray Therapy: A Practical Manual (4. vydanie s Danielom Sweeneym); Play Therapy v Malajzii (s Andrewom Ngom); Príručka skupinovej terapie hrou (s Danielom Sweeneym); Dokumentácia o terapii hrou a konzultácie s rodičmi (s Mary Bennett) ako aj mnohé kapitoly v knihách a články v časopisoch.
Podmienky pre zaradenie uchádzačov:
Do programu inovačného vzdelávania budú zaradení uchádzači z radov odborných zamestnancov na základe elektronickej prihlášky, kde uvedú svoje meno, priezvisko, pracovnú pozíciu, zamestnávateľa a kontakt na adresu žiadateľa a uhradia žiadateľom stanovený poplatok na číslo účtu poskytovateľa najneskôr 15 pracovných dní pred začiatkom vzdelávania.
Odporúčame uchádzačom, aby v prípade záujmu o certifikát oprávňujúci na príplatok za profesijný rozvoj nahlásili uvedené vzdelávanie do plánu profesijného rozvoja, resp. získali súhlas zamestnávateľa tak, aby po absolvovaní a odovzdaní certifikátu im bol aj skutočne priznaný príplatok za profesijný rozvoj.
Spôsob ukončovania a požiadavky na ukončovanie:
- účasť v celom rozsahu prezenčnej formy vzdelávania,
- úspešná záverečná skúška je prezentáciou odpovedí na pripravené otázky z jednotlivých častí obsahu vzdelávania a jeho aplikácie do konkrétnej pomoci vybranému klientovi pred 3 člennou skúšobnou komisiou,
- po úspešnom absolvovaní a splnení podmienok ukončenia programu inovačného vzdelávania vydá poskytovateľ účastníkovi vzdelávania osvedčenie.
Spôsob získavania, spracovávania a uverejňovania hodnotenia kurzu:
Každý akreditovaný kurz podľa § 42 ods. 2a) a § 69 ods. 1 d) zákona 138/2019 o pedagogických a odborných zamestnancov podlieha transparentnému hodnoteniu účastníkmi zverejnenom na webovom sídle poskytovateľa. Po skončení vzdelávania dostanú účastníci emailom možnosť anonymne vyhodnotiť cez elektronický dotazník svoju spokojnosť kvantitatívne aj kvalitatívne: s lektorom kurzu, s obsahom, s organizáciou vzdelávania. Poskytovateľ sa zaväzuje zverejniť komplexné anonymizované výsledky hodnotenia kurzov v príslušnej sekcii „hodnotenie kurzov“ na webovej stránke. Poskytovateľ si vyhradzuje právo začierniť alebo iným spôsobom nezviditeľniť hanlivé či urážajúce slová.